Luin Ofelian blogia ja intouduin kirjoittamaan terveyskeskuksista.

Itselläni on kokemusta useasta eri terveyskeskuksesta ja lääkärin vastaanotosta. Pahin kokemus oli, kun odotin erään kerran jouluaatonaattona koko päivän pääsyä lääkärille ja röntgeniin. Onnistuin aamulla nyrjäyttämään nilkkani ja lähdin saman tien terveyskeskukseen. Olin perillä kymmenen maissa ja aika olisi ollut silloin. Ensimmäistä lääkärikäyntiä odotin kaksi tuntia. Sinä aikana sisällä kävi kolme ihmistä. Seuraavaksi lekuri käski käydä röntgenissä ja tulla sitten takaisin. Taas jonotin, tällä kertaa röntgeniin, jonne pääsin jo puolen tunnin päästä. Siitä kinkkasin takaisin lääkärin odotushuoneeseen ja siellä istuinkin seuraavat neljä tuntia. Kun vihdoin pääsin lääkärille, hän sanoi, ettei voi tehdä mitään, koska nilkkani on vain nyrjähtänyt. Sitten hän käski pitää sitä siteessä ja antoi pari päivää sairaslomaa. Ja tämän saamiseksi olin terveyskeskuksessa noin 7 tuntia.

Tuosta on jo aikaa, mutta eipä meininki tuossa terveyskeskuksessa ole paljon muuttunut. Viime kesänä kävin siellä siskoni kanssa. Ensin jonotimme sairaanhoitajalle reilu puoli tuntia, vaikka aika olisi olllut viiden minuutin päästä saapumisestamme. Hän vilkaisi ja antoi ajan lääkärille. Aika oli vartin päähän ja aloin aavistella pahaa, kun näin odotushuoneessa kuusi ihmistä. Olin oikeassa. Vartti tuli ja meni eikä kukaan odotushuoneessa oleva päässyt sinä aikana sisään. Lopulta odotimme kolme tuntia, että pääsimme näyttämään tulehtunutta haavaa lääkärille. Sisko sai antibioottikuurin, hoito-ohjeet, jotka olisin itsekin voinut kirjoittaa ja sillä hyvä. Pelkän antibioottikuurin takia odotimme siis neljä tuntia.

Oli luksusta muuttaa Kotkaan, koska jo heti ensimmäinen käynti tk:ssa oli onnistunut. Alle puolen tunnin jonotuksella pääsin lääkärille. Muutenkin pidän tuosta paikallisesta terveyskeskuksesta, hoito on ollut pääosin hyvää.

Pieniä ja vähemmän pieniä ongelmia löytyy myös. Ensinnäkin puhelin. Viimeksi tuon refluksitautikohtaukseni aikana huomasin, kuinka huonosti puhelimella pääsee terveyskeskukseen. Aiemmin Kotkassa oli Kymi-neuvo, johon pystyi soittamaan mihin vuorokauden aikaan tahansa ja saamaan neuvoja. Sieltä pystyi myös varaamaan lääkäriajan. Nykyään on soitettava suoraan terveyskeskukseen tai päivystykseen päästäkseen lääkäriin. Odotusajat ovat pidentyneet eikä palvelu tosiaankaan ole niin hyvää, kuin aikaisemmin. Viimeksi, kun soitin terveyskeskukseen, en edes päässyt puhumaan kenenkään kanssa ennen puhelun katkeamista. Jonotin puolisen tuntia kuunnellen jonotusääntä ja sen jälkeen kuulin normaalin hälytysäänen. Odotin koko ajan, että joku vastaisi, mutta kukaan ei vastannut. Lopulta järjestelmä heitti minut ulos. En jaksanut soittaa enää uudelleen.

Toinen ongelma ovat iltapäivät. Nyt jo pari kertaa olen kuullut saman lauseen soittaessani terveyskeskukseen aikaa varatakseni: "Odota pari tuntia ja soita päivystykseen, me ei voida enää antaa aikaa." Silti jos olen ilkeä ja menen varaamaan ajan tiskiltä, saan ajan. Olen sitä pari kertaa kokeillut ja kummasti niitä aikoja on, vaikkei niitä anneta. Ärsyttävää.

Olen sitä mieltä, että lääkärit eivät tee tarpeeksi töitä. Jos lääkärit saisivat palkkansa sen mukaan, kuinka monta ihmistä hän päivän aikana ottaa vastaan, olisi terveyskeskuksen toiminta huomattavan palon nopeampaa. Vaikka lääkäriltä menee yhden potilaan jälkeen aikaa vartti tai jopa puoli tuntia aikaa epämääräiseen toimintaan, potilaan kohtelussa on silti paljon parantamisen varaa. Potilaita ei tunnuta kuuntelevan eikä lääkärin kasvoilla näy sellaista pientä kohteliaisuutta kuin hymy. Lääkäri tuntuu kiireiseltä ja kireältä, vaikka itsekin olisit nähnyt kuinka hän juuri käveli kahvikuppi kädessä hoitajan kanssa naureskellen kahvihuoneesta. Miksi näin?

Mielestäni koko terveyskeskusjärjestelmä tarvitsee uudistusta. Sitä ei kuitenkaan tule. Päin vastoin, olen varma, että tilanne tulee huononemaan. Tulee aika, jolloin köyhä ei enää saa hoitoa. Terveyskeskuksia tullaan lakkauttamaan ja määrärahoja supistamaan. Magneettikuvaukset ja muut kalliit diagnosointikeinot tulevat loppumaan niiltä, joilla ei ole varaa maksaa niistä kalliisti. Suurin osa niistä, joilla on varaa, siirtyy käyttämään yksityisiä lääkäreitä, koska sieltä saa palvelua. Terveydenhoito yksityistyy. Odotan sitä pelolla.