No joo, nyt on sitten kaikki kiireisimmät asiat ohi ja elämän pitäisi rauhoittua tästä.

Yliopistoon en sitten taida päästä. Pääsykoetulokset ovat tulleet ja seitsemästä hausta jäi käteen kaksi varasijaa. Ei siis kovin putkeen menneet. Olen jo varautunut syksyn hakuun ja päätin keskittää oman hakuni vain kolmeen paikkaan. Ei siis enää juoksemista ympäri Suomea eri pääsykokeissa, vaan lukemista ja keskittymistä tiettyihin suosikkeihin.

Naapurisopu alkaa olla koetuksella. Olen naapuruston puheenaihe, koska naapureita näyttää nyppivän, etten käy töissä. Menisinhän minä töihin, jos jostain töitä saisin sellaisella palkalla, että sillä pärjäisi. Tuntuvat vain nykyään haluavan työkokemusta joka paikkaan ja sitä minulla ei ole. Olemme kuulemma jotenkin omituisia, kun meillä on varaa pitää autoa, vaikka käymme sossussa. Se on kyllä ihan tietoinen valinta, koska ilman sitä kaupassa käynti kahden lapsen kanssa on aika tuskaa. Edelleenkään naapurit eivät meille mitään suoraan sano, vaan kailottavat keskenään tuossa pihalla. Eivät raukat taida tajuta, että näin kesällä meilläkin on ikkunat auki ja kuulen kyllä joka sanan. Pitäisi kai mennä itse kailottamaan heidän ikkunansa alle, jotta saisivat hiukan vertailukohtaa.

Nyt syksyllä pojalla alkaa esikoulu. Se tarkoittaa, että mun pitäisi viedä poika joka aamu koululle ja hakea sieltä päivällä pois. En tiedä olenko jotenkin paniikkihäiriöinen, mutta pelottaa jo valmiiksi. Ajatuskin siitä, että joudun kohta kävelemään edes takaisin tuota väliä alkaa oksettaa. Se onkin yksi syy miksi olisin halunnut sinne yliopistoon, olisi päässyt pois tästä naapurustosta.

Päätin tuossa, että koska en päässyt yliopistoon, aloitan opiskelun avoimessa yliopistossa. Kävin avoimien yliopistojen sivuilla tutustumassa tarjontaan ja löysin muutaman mielenkiintoisen verkkokurssin, joihin ajattelin osallistua. Niiden perusteella saatan myöhemmin päästä helpommin yliopistoon. Vilkaisin samalla ammattikorkeakoulujen tarjontaa ja saatan ehkä hakea pariin joko nyt syksyllä tai jos yliopistot eivät syksyn haussa tärppää, sitten kevään yhteishaussa. Hassua oikeastaan, että vielä vuosi sitten olin melko pihalla siitä, mitä haluan tehdä ja nyt olen hyvinkin päättäväinen. Ehkä löysin oikean suunnan.Hymy